Hej alle.
Jeg har lige fået at vide at jeg har type 2 diabetes - mit fasteblodsukker ligger på 20(mandag)og 18.3(fredag) - Jeg er blevet henvist til diabetes ambulatorie - men hvad gør jeg indtil da????
Jeg spiser ikke noget sukker og meget lidt fedtstof, men hvad med frugt? Der er jo også sukker i?? Jeg burde jo spise 3 stykker frugt om dagen, men hvad nu hvis mit bs så stiger?
Kan jeg tillade mig at spise popcorn f.eks.? Eller er det bedre måske at spise lidt slik fra isis?
IHHH hvor er der mange ting at forholde sig til. _________________ Diabetes 1 siden juli 2010
Indmeldt: 12. jun 2008 Indlæg: 64 Geografisk sted: Århus
Skrevet: 31/07 2010 10:00
Hej Kirviol
Jeg vil anbefale dig at kigge på Diabetesforeningens hjemmeside, og læse lidt om kostrådene til en diabetiker.
Og så kan jeg komme med nogle helt generelle råd du kan bruge her i starten:
Drop hvidt brød, pasta og ris - spis istedet fuldkornsbrød/rugbrød, brune ris og fulskornspasta. Kartofler er okay
Skær ned på mængden af kornprodukter, mpske med ca. 25%
Spis mange grøntsager, gerne gode, grove grøntsager, da de er med til at holde blodsukkeret stabilt.
Det er okay at spise to stykker frugt om dagen, måske et stykke om formiddagen, og et sidst på dagen.
Vælg magre mælkrprodukter, og spis/drik ca. ½ liter om dagen, fordelt på flere måltider.
Det er okay at spise en lille mængde popcorn, måske 2-3 dl. Popcorn påvirker blodsukkeret en del, så derfor små mængder.
Det er okay med lidt sukkerfrit slik, men vær opmærksom på at de sødestoffer der er brugt kan give dårlig mave "ved overdreven brug" som de skriver. Du kan også vælge at købe en pakke GaJol eller lignende, det bruger jeg selv hvis jeg er sliksyg.
Håber du snart kan komme til på diabetesambulatoriet, for ventetiden er træls. _________________ På Humalog og Lantus - ingen pumpe til mig, ikke engang hvis jeg blev betalt for det......
Ja - jeg kan godt forstå at du er rundt på gulvet - forvirret gætter jeg på
Har din læge ikke givet nogle anbefalinger eller råd til dig? Og hvornår skal du på ambulatoriet?
I mellemtiden må du prøve om du kan komme i gang med en fedtfattig kost - som er den vigtigste når man har sukkersyge.
Du skal skære ned på alt animalsk fedt - dvs. fedt som er fast - smør, magarine, ost, mælkeprodukter og visse kødformer.
Vælg fedtfat. pålæg, minarine (hvis der skal noget på brødet) fiskepålæg, groft brød med højt fiberindhold, knækbrød, smelteost f.eks. den fra buko som indeholder en del vand. Prøv at undgå fat ost da det får BS til at stige.
Til aften skal du vælge fedtfattig kød som fisk, kylling,kalkun, magert svin/kalv,okse med 3-6%
Spis mange grønsager, pas på med for mange kartofler da stivelsen i dem omdannes til sukker. Pas på med pasta vælg det grove. Pas på med ris - tænk på at ris/pasta/kartofler er tilbehør.
Skal der sovs til kan man bruge de der knoor saucer - men undlad fedtstoffet og brug minimælk. Alternativt kan man lave en grønsagssovs af blendede grønsager - smager super godt til frikadeller
Mellemmåltider - kan være et sykke groft brød med pålæg eller lidt almindeligt marmelade. Det kan også være knækbrød - et stykke frugt - dåsefrugt i egen juice med lidt fedtfat. ylette rørt med vanilie.
Du kan godt spise lidt popcorn - men lav dem selv og brug. alm. planteolie - alternativt kan man poppe dem i microovn tilsat lidt salt og 3 spsk vand.
Så skal du også i gang med at motionere lidt - ud og gå en tur - bare ½ time det får BS til at falde da insulinet i kroppen bedre kan arbejde.
Du kan også cykle hvis du foretrækker det.
På biblioteket har de en masse bøger om diabetes og kogebøger så lån nogle af dem.
Håber mine råd kan hjælpe lidt
Velkommen her på forummet _________________ Diabetes type 2 siden 1997 og insulinbehandlet siden 2008
Jeg har siden mandag levet efter de kostråd der er i patientvejledningen om diabetes 2, som jeg fik af lægen.
Så masser af grønt, ingen fedt, ingen sukker - og spiser efter slanketallerkenmodellen.
Jeg satser på snart at komme på diabetesambulatoriet - det vil helt sikkert også give mere ro i mit hoved.
Har lige været på biblioteket og låne en masse koge og bage bøger til diabetes, så håber det kan hjælpe lidt på det. _________________ Diabetes 1 siden juli 2010
Jeg har siden mandag levet efter de kostråd der er i patientvejledningen om diabetes 2, som jeg fik af lægen.
Så masser af grønt, ingen fedt, ingen sukker - og spiser efter slanketallerkenmodellen.
Jeg satser på snart at komme på diabetesambulatoriet - det vil helt sikkert også give mere ro i mit hoved.
Har lige været på biblioteket og låne en masse koge og bage bøger til diabetes, så håber det kan hjælpe lidt på det.
Hej
Du kan tro jeg genkender de følelser, du har. Jeg fik besked om diabetes 2 i Marts iår. Og jeg flagre stadig rundt med 100 spørgsmål.
Jeg lagde omgående min kost om, til en meget fedtfattig kost, motion hm ja jo tager en rask gåtur ind imellem.
Jeg spiser det sukker der i de forskellige fødevare, men bruger ikke sukker eller sødestof ellers.
Jeg spiser forskelligt frugt , en håndfuld 3-5 gange dagligt. + en håndfuld nødder/mandler flere gange om ugen.
Jeg har siden midt Marts tabt mig 7.3 kg. Mit BS sladretal har4 de sidste to gange været 6.8 og 6.4
Og mit faste har de sidste to gange været 7 og 6.5.
Nu vil min læge ikke se mig før om 3 måneder igen, ( jeg var ved lægen først hver 14 dag, så hver 3 uge, her i opstarten af diab. 2)
Held og lykke til et ( godt) liv, med diabetes.
ÅSE
Jeg har så tabt mig 11 kg siden d. 15. juni i år - så på 1½ måned, og har ikke gjort noget som helst. (Det vægttab må gerne fortsætte 3 måneder endnu - så er jeg nede på normalvægt )
Alt det der med sladreblodprøver osv. kommer jeg jo nok ind i - ved bare hvad mine fasteblodprøver har været og skal tage blodprøver 4 gange dagligt idag og på mandag. Så må vi se.
Dit store vægttab over den seneste tid, skyldes sikker at det din krop har reageret på dine høje blodsukker (BS) tal. Skal jeg gætte, så har du løbet på torilet X antal gange ekstra, drukket en del ekstra osv. Så nej, når du får nogenlunde styr på BS så stopper dit hurtige vægttab.
Fortsat vægttab kommer ved ekstra motion, og fedtfattig kost. Husk at selv det at parkere længst mulig fra supermarkedets dør, det giver ekstra motion. Og det er ofte den letteste start på at få bare lidt ekstra motion ind i ens hverdag.
Men som andre skriver, så er det med at undgå animalsk fedt, minimælk i stedet for letmælk. Groft brød i stedet for hvidt brød, og mere grønt i din daglige kost, som erstatning for noget af det stivelse (ris, pasta og kartofler) som vi jo ellers fylder os med i dagligdagen. Piza og burgere bliver til festmad, måske max 1 gang i måneden, frem for en daglig/ugentlig genvej til hurtig/nem mad.
Man kan sagtens leve uden sukker og de store mængder fedt. Men det tager noget tid at lære. En hjælp til at lære hvad der påvirker dit BS er at måle BS før hvert måltid i en kort periode. Er dit BS højt, så tænk lidt over hvad og hvor meget du spiste til sidste måltid. På den måde finder du ud af, hvad netop din kost betyder for dit BS. Det er et gort redskab til at lære at få BS ned hvor det bør være.
Fortvivl ikke, du kan IKKE holde BS i ro. Der vil være dage, eller kortere perioder, hvor BS vil ta en tur op og lige så ned. Men bare du får rimelig styr på det, sådan generelt, så er det også ok.
Held og lykke. _________________ Insulin krævende diabetes siden oktober 2004.
Indmeldt: 29. jan 2010 Indlæg: 61 Geografisk sted: Hovedstaden
Kirviol
Skrevet: 01/08 2010 2:28
Dit hurtige vægttab kan sagtens fortsætte. Jeg har tabt gennemsnitlig 5½ kg pr måned gennem de sidste 8 måneder uden at gøre andet end at ææææææææde dagen lang og dyrket nul motion og har det pragtfuldt _________________ Type2 siden dec 2009
kikrviol
Skrevet: 01/08 2010 15:19
Det kan du roligt gøre og hvis du trænger til råd omkring sund kost og stabilt blodsukker så sig til og jeg vil skrive til dig _________________ Type2 siden dec 2009
Indmeldt: 11. aug 2009 Indlæg: 36 Geografisk sted: Nordsjælland
Skrevet: 03/08 2010 13:19
moonandsun.......Rigtig godt gået.... men hvis du har tabt 5 1/2 kilo (44 kilo) de sidste 8 mdr. har du jo så også haft noget at tabe af, for den kan du jo ikke holde konstant, på et tidspunkt vil din krop ha' fundet sit leje og så er det bare der din vægt skal være. Klart er det jo imidlertid at ved
kostomlægning til "diabetikerkost", vil vægten som regel gå ned.
Men dine gode opskrifter ......er straks en anden sag, dem ka' vi altid bruge, jeg modtager gerne pr. mail. Altid klar til noget godt.....
Posten og Ronge
Skrevet: 03/08 2010 16:50
Nu kan jeg heller ikke regne mer' Jeg er gået fra 109,9 til 58 så det er 6½ kg gennemsnitligt pr måned. Ronge jeg hverken drikker eller render på toilettet hele tiden, ca 2 l væske og bimmelim på toilettet 4-6 gange i døgnet så det er, som det altid har været for mig. Nej nej, selvfølgelig fortsætter vægttabet ikke, men påpeger blot over for kirviol at det sagtens kan lade sig gøre at tabe sig med den fart uden at føle sult og andet surt. Jeg var en af de mange, som før i tiden meget ofte sprang måltider over, selvom jeg vidste at det var usundt for kroppen, men sådan var det bare. Nu æder jeg som en ko på græs lidt og meget ofte, til glæde og gavn for både min forbrænding, mit bs og velbefindende i det hele taget. Posten jeg er ikke ligefrem superman i et køkken, men vil tænke på dig når jeg kreerer noget ekstra lækkert _________________ Type2 siden dec 2009
Nu kan jeg heller ikke regne mer' Jeg er gået fra 109,9 til 58 så det er 6½ kg gennemsnitligt pr måned. Ronge jeg hverken drikker eller render på toilettet hele tiden, ca 2 l væske og bimmelim på toilettet 4-6 gange i døgnet så det er, som det altid har været for mig. Nej nej, selvfølgelig fortsætter vægttabet ikke, men påpeger blot over for kirviol at det sagtens kan lade sig gøre at tabe sig med den fart uden at føle sult og andet surt. Jeg var en af de mange, som før i tiden meget ofte sprang måltider over, selvom jeg vidste at det var usundt for kroppen, men sådan var det bare. Nu æder jeg som en ko på græs lidt og meget ofte, til glæde og gavn for både min forbrænding, mit bs og velbefindende i det hele taget. Posten jeg er ikke ligefrem superman i et køkken, men vil tænke på dig når jeg kreerer noget ekstra lækkert
TILLYKKE med det flotte vættab.
Og her syntes jeg lige, mine nogen og 7 kg siden midt Marts var flot
Igen tillykke.
Nu kan jeg heller ikke regne mer' Jeg er gået fra 109,9 til 58 så det er 6½ kg gennemsnitligt pr måned. Ronge jeg hverken drikker eller render på toilettet hele tiden, ca 2 l væske og bimmelim på toilettet 4-6 gange i døgnet så det er, som det altid har været for mig. Nej nej, selvfølgelig fortsætter vægttabet ikke, men påpeger blot over for kirviol at det sagtens kan lade sig gøre at tabe sig med den fart uden at føle sult og andet surt. Jeg var en af de mange, som før i tiden meget ofte sprang måltider over, selvom jeg vidste at det var usundt for kroppen, men sådan var det bare. Nu æder jeg som en ko på græs lidt og meget ofte, til glæde og gavn for både min forbrænding, mit bs og velbefindende i det hele taget. Posten jeg er ikke ligefrem superman i et køkken, men vil tænke på dig når jeg kreerer noget ekstra lækkert
De fleste der får konstateret diabetes, har rendt ekstra på torilet, og drukket mere end normalt i en periode Moonansun. Det får jo ende, når man får styr på sit BS, og vægten vil falde for de fleste, når den mere sunde livsstil lige som bliver lagt. Men for de fleste går det knapt så stærkt, ting tager tid.
Selv tabte jeg da noget det første år, og fortsatte da også med at tabe mig, også selv om jeg faktisk ikke var overvægtig. De var faktisk ved at snakke om, at jeg skulle undersøges for et eller andet, hvis mit vægttab fortsatte, for jeg blev til et stativ med betræk efterhånden. Det seneste år har jeg så samlet omkring 3 kg op igen, så nu tror jeg min vægt passer til mig. Jeg har vundet meget ved at komme igang med at tælle kulhydrater, nu kan jeg i store træk styre mit BS. Det er et af de største fordele, der er ved at komme i behandling med insulin frem for piller.
Skal dog lige siges, at jeg aldrig har prøvet anden behandling end insulin, da man fra start regnede med at jeg var type 1. _________________ Insulin krævende diabetes siden oktober 2004.
Mvh Ronge
Sidst rettet af Ronge 03/08 2010 20:21, rettet 1 gang