Jeg er en pige på 12. Jeg fik konstateret diabetes den 26 januar 2010. Jeg går i folke skole. Mine lære give mig aldrig rigtig lov til at gå ud at måle blod sukker eller tage indsulin. Jeg har ikke rigtig lyst til at gøre det inde i klassen fordi jeg ikke føler mig tryk ved dem jeg sidder ved siden af og sådan. Jeg skal nærmest presse mine lære til at måle og tage indsulin. Det er rigtig træls og man føler sig så anderledes s; især når man bare sidder tilbage i frikvateret og spiser fordi man ikke fik lov til at tage indsulin, da man skulle og ens veninder fatter ikke altid hvor svært man har det s; er jeg den eneste der har et problem med folkeskole lærerene og diabetes?
Indmeldt: 30. mar 2010 Indlæg: 4 Geografisk sted: Sorring
Folkeskolen og diabetes
Skrevet: 20/04 2010 22:19
Hej Talle.
Jeg er folkeskolelærer og selvfølgeligt skal du have lov til at tage dit blodsukker og tage insulin, når det er nødvendigt.
Du skal så til gengæld aktivt forsøge at tage de fleste blodsukre i frikvarterer og pauser, så du undgår for meget fravær fra undervisningen. Hvad er grunden til, at du skal tage dit blodsukker i timerne? Skal du tage dem på faste tidspunkter?
Jeg synes, at du skal snakke med dine forældre om dette problem, og derefter skal I snakke med skolen lærere. Jeg er sikker på, at de vil hjælpe, hvis de får kendskab til problemet.
Jeg er helt enig med Internina.
Selvfølgelig skal du have lov til at måle blodsukker, hvis du pludseligt bliver utilpas eller føler, at du er ved at gå lav. Men de faste BS skal du for så vidt muligt forsøge at lægge i frikvartererne
Hvis du føler dig utryg, eller føler at dine lærere ikke forstår alvoren i din situation, så skal du for det første snakke med dine forældre, men dernæst også snakke med din sygeplejerske på ambulatoriet, hvor du går.
Jeg var 16, da jeg fik diabetes og min behandler var så sød, at hun kom med på skolen en dag og forklarede klassen, hvad diabetes var for noget og hvad det krævede af mig, når jeg var diabetiker.
Måske var det en idé at spørge en af behandlerne, om de ville komme med/kontakte en af dine lærere, så de bedre forstår, hvad det går ud på?
Hej jeg er en pige på 13 og har også haft lidt problemer med uforstående lærer.
Min klasselærer forstod slet ikke alvoren i diabetes. Mine forædre havde givet hende information om hvordan og hvorledes.. men alligevel.. Blev engang skældt ud fordi jeg skulle sms til mine forældre hvad mit blodsukker var.
og anden gang skrev jeg med mine forældre om hvad jeg skulle tage i insulin, og så blev min klasselærer sur og spurgte om det ikke kunne vente, og så sagde jeg så nej det kunne det ikke og så blev hun lidt mere sur, heldigvis ringede min mor på det tidspunkt. Fortalte det så til hende, og min mor fortalte så mine klasselærer et par ting eller to.. men ikke nok med det! Bagefter min klasselærer havde snakket med min mor i telefonen kom hun hen og skældte mig ud..
Har fortalt det hele til mine forældre hvilket nok er det bedste man kan gøre. Mine forældre kontaktede inspektiøren og snakkede med ham om det, og han ville så give besked til alle lærende om hvad jeg måtte/skulle osv.
Siden har der ikke rigtigt været de store problemer.. Men bryder mig virkelig ikke om min klasselærer pga af alt det her.. og tror heller ikke hun bryder sig om mig mere. _________________ Hilsen Kathrine på 14 år.
-Type 1 diabetiker siden d. 25 feb. 2010
Altså når jeg måler BL i timerne er det mest i idræt, som jeg også har flere gange om ugen, men elleres fordi jeg tit for det rigtig dårligt lige pludslig og sådan, men elleres er det også mest indsulin der er problemet men jeg skal nok også bare komme over frygten & min sygeplejske har også været og fortælle om det i klassen. Men hverken lærene eller mine venner forstår alvoren i det? & Kath jeg kan se det samme det fuldstændig samme problem som du har i mig, det der med at sms'e bs til sine forældre, kan mine lære også bliver pænt sure over nogle gange. Og så tage indsulin? der siger de også bare "ej kan det dog ikke vente?" men nej det kan det jo´bare ikke altid? de forstår bare ikke altid alvoren i det?
Jeg er temmelig overrasket over, at i ikke må måle BS i timerne. Står og tænker lidt, ved lærene hvad de skal gøre, hvis i går lav ? Det er jo hvad der kan ske, hvis man ikke kontrolerer jævnligt spcielt i forbindelse med gymnastik/sport osv.
Står og tænker lidt på om der ikke her på siden er en type 1 diabetiker, der evt. kunne skrive en artikel i lærenes fagblad, sådan som oplysning. Lidt om hvordan det er at leve med diabetes, om hvor vigtigt det er, at man kan måle og reagere på ens BS nu og her osv.
På den måde kan man vel udbrede kendskab til sygdommen, så nogle lærer måske kunne indse vigtigheden af, at det sommetider er nødvendigt at handle her og nu, frem for at man får det dårligt.
Blot en ide. _________________ Insulin krævende diabetes siden oktober 2004.
Jeg er temmelig overrasket over, at i ikke må måle BS i timerne. Står og tænker lidt, ved lærene hvad de skal gøre, hvis i går lav ? Det er jo hvad der kan ske, hvis man ikke kontrolerer jævnligt spcielt i forbindelse med gymnastik/sport osv.
Står og tænker lidt på om der ikke her på siden er en type 1 diabetiker, der evt. kunne skrive en artikel i lærenes fagblad, sådan som oplysning. Lidt om hvordan det er at leve med diabetes, om hvor vigtigt det er, at man kan måle og reagere på ens BS nu og her osv.
På den måde kan man vel udbrede kendskab til sygdommen, så nogle lærer måske kunne indse vigtigheden af, at det sommetider er nødvendigt at handle her og nu, frem for at man får det dårligt.
Blot en ide.
Dét synes jeg er en rigtig god idé!
Piger, jeg synes I skal bede jeres forældre om lige at se denne tråd, så de kan tage fat i Diabetesforeningen
Jeg tror sagtens, de vil kunne tage kontakten videre til de rette instanser.
Indmeldt: 09. nov 2008 Indlæg: 9 Geografisk sted: Svendborg, Fyn
Problemer
Skrevet: 10/05 2010 10:20
Jeg har en datter på 10 med diabetes, og vi har netop bedt hendes lærere om at lade hende måle blodsukker i timerne, da hvis hun skal bruge de 5 minutters frikvarterer på dette, tja så vælger hun i stedet at lade være, da hun ikke vil være udenfor i klassen, hvilket man er så rigeligt i forvejen, når man har diabetes (og cøliaki). Selv før svøming i skolen har hun ikke tid til at måle blodsukkeret, da tiden er knap, og der har vi krævet, at hun får lov at måle blodsukker i den sidste time før svømning. Ulempen er at det kan forstyrre de andre i klassen, men det er trods alt pga en sygdom.... _________________ Mor til Caroline fra 1999 som har haft diabetes siden 2006, cøliaki siden 2008, pumpe siden januar 2009
---------------------------------------------------
Alle diabetikere burde tilbydes en pumpe
Jeg er en dreng på 18, jeg fik konstateret diabetes da mens jeg gik i 10éne klasse.
Jeg startede med at gøre det helt klart over for mine klasse kamerater at det var nødvendigt at jeg tog insulin, og hvis nogen af dem udbrød i en sur tone f.eks:
Aad han stikker i sig selv.
Svarede jeg altid : Vil du også prøve at have sukkersyge hvor det nødvendigt?
Pludseligt forstod alle fra klassen at jeg rent faktisk havde brug for medicin og efter kort tid var det slet ikke så forstyrene mere og ingen idag lægger nærmest mærke til hvis jeg tager insulin.
Jeg tager tit insulin i bussen, nede på gågade hvor ALLE kan se mig.
folk kigger da, men hvis de kommentere det eller kigger voldsomt meget, så smiler jeg bare igen