| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Jan01
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 12. mar 2009 Indlæg: 188 Geografisk sted: Region Hovedstaden
|
|
Kulhydrattælling
|
Skrevet: 05/02 2010 12:24
|
|
Det kunne være sjovt hvis vi evt. kunne liste vores kulhydratudregninger, på alm. spiselige ting, man møder i dagligdagen (Fristelser som f.eks. hotdog softice m.m. ) Så behøver alle ikke lave de store matmatiske udregning hver gang.
Jan _________________ Type 1 siden august 1981
og pumpebruger siden januar 2010:-) |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
moonandsun
Type 2 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 29. jan 2010 Indlæg: 61 Geografisk sted: Hovedstaden
|
|
Glykæmisk indeks
|
Skrevet: 05/02 2010 18:25
|
|
Ja, det ville være en stor hjælp i dagligdagen, især de dage, hvor man er lidt sløv i roen .
Jeg går og drømmer om et komplet glykæmisk indeks, over danske madvarer, synes det er alt for dårligt, at der ikke er lavet et endnu og samtidig en liiiille smule underligt hmmmm  _________________ Type2 siden dec 2009 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
M
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 24. jan 2008 Indlæg: 106 Geografisk sted: Århus
|
|
|
Skrevet: 05/02 2010 19:06
|
|
Måske ikke helt præcist dét, I efterspørger, men prøv at tjekke:
www.madlog.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Jan01
Type 1 diabetes
|

|
|
|
|
Kender den
|
Skrevet: 05/02 2010 23:35
|
|
Den kender jeg godt, og jeg bruger den meget.
Men der står ikke alt.
Her tænker jeg på mere sammensatte ting som f.eks som allerede nævnt en "hot dog" eller en Handies i Bilka ect. ect. _________________ Type 1 siden august 1981
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
moonandsun
Type 2 diabetes
|

|
|
|
|
|
Skrevet: 06/02 2010 0:10
|
|
Ja, den kan man finde overalt på nettet, men den er ikke særlig brugbar desværre _________________ Type2 siden dec 2009 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
M
Type 1 diabetes
|

|
|
|
|
|
Skrevet: 06/02 2010 8:46
|
|
Jeg synes nu, at madloggen er utrolig brugbar, og vil blive det endnu mere, når den om kort tid bliver udvidet med kulhydrattyper, fedtsyretyper, vitaminer og mineraler. Men vi har jo alle forskellige behov.
Om ikke andet, så indeholder databasen da f.eks. både fransk hotdog, alle mulige varianter af pølser og pølsebrød, ikke mindre end tre slags softice samt i øvrigt et kæmpe arsenal af kager, slik, burgere og pizza
@moonandsun: jeg mindes at have hørt en ekspert udi ernæring blive spurgt om, hvorfor man i Danmark ikke for længst havde lavet en sådan komplet liste. Svaret var - surprise, surprise - at det var for dyrt, da hver enkelt glykæmisk måling åbenbart er en bekostelig affære. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Ronge
Type 2 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 08. sep 2008 Indlæg: 811 Geografisk sted: Midtjylland
|
|
|
Skrevet: 06/02 2010 13:14
|
|
| M skrev: | Måske ikke helt præcist dét, I efterspørger, men prøv at tjekke:
www.madlog.dk |
Står sådan lige og tænker.... Han man bladre i den liste på en alm. mobiltelefon. For ellers er den vel ikke til meget nytte, når man pludselig bliver lidt lækkersulten ude i byen. _________________ Insulin krævende diabetes siden oktober 2004.
Mvh Ronge |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
M
Type 1 diabetes
|

|
|
|
|
|
Skrevet: 06/02 2010 13:45
|
|
Bum bum, dét ved jeg faktisk ikke Ronge. Jeg mener at have set funktionen omtalt på Madlog, men da det ikke er noget, jeg selv er interesseret i, kan jeg ikke huske om den allerede eksisterer, eller om den er planlagt som et kommende tiltag (Madlog har et forum, hvor de fører dialog med brugerne omkring hvilke nye funktioner, folk har mest brug for) Men hvis man har en mobil med netadgang, kan det selvfølgelig under alle omstændigheder lade sig gøre.
Selv om det selvfølgelig ikke vil være lige så optimalt, så kunne man jo
på forhånd gå ind og finde næringsværdierne for ens favorit-fristelser, altså hvis man da har en tendens til at falde for et nogenlunde fast repertoire af søde og fede sager  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Jan01
Type 1 diabetes
|

|
|
|
|
Ikke madlog
|
Skrevet: 11/02 2010 13:57
|
|
Hov
Jeg opdagede lige at det slet ikke er madlog jeg bruger men foodcomp
Foodcomp er gratis mens madlog er en kommerciel side.
http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp _________________ Type 1 siden august 1981
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
moonandsun
Type 2 diabetes
|

|
|
|
|
|
Skrevet: 11/02 2010 15:33
|
|
Prøv myfoodcontrol.appspot.com den er rigtig god  _________________ Type2 siden dec 2009 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Klaus
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 18. jan 2008 Indlæg: 132 Geografisk sted: København
|
|
|
Skrevet: 11/02 2010 21:27
|
|
| ser interresant ud |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Jan01
Type 1 diabetes
|

|
|
|
|
enig
|
Skrevet: 12/02 2010 8:28
|
|
Efter lidt startproblemer nem at finde rundt i.
Men det er stadig lidt blandede/sjove skæve udregninger på div. fristelser m.m. jeg søgte.
Det er jo ikke altid lige til at få pølsemanden til at veje min hotdog (Han vil nok med rette tro jeg var lidt småtosset)  _________________ Type 1 siden august 1981
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
M
Type 1 diabetes
|

|
|
|
|
|
Skrevet: 12/02 2010 8:57
|
|
Hej Huns
Ja, nu er det altså ikke fordi jeg på nogen måde er personligt affilieret med Madlog, men vil da lige gøre opmærksompå, at det langtfra blot er en betalingsudgave af www.foodcomp.dk.
Foodcomp giver jo alene oversigter over fødevarernes næringsindhold pr. 100 gr, hvorfor man selv skal til at sidde og gange og dividere og lægge til og trække fra for at regne ud, hvor meget hvert enkelt måltid indeholder. Altså temmelig omfattende og tidskrævende!
På Madlog bliver alle disse udregninger foretaget for dig, og der er mulighed for at indtaste såvel individuelle råvarer som industrifremstillede, præfabrikerede og færdigkøbte madvarer. Og ja, man skal betale et relativt beskedent beløb for at benytte siden, men ift. dens nytteværdi og det store arbejde, der ligger bag, synes jeg da,det er helt fair - og heldigvis helt frivilligt  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Jan01
Type 1 diabetes
|

|
|
|
|
|
Skrevet: 12/02 2010 11:33
|
|
Jeg har intet galt at sige om madlog.
Det var blot ikke det jeg søgte.
Jeg har helt styr på udregniger af kulhydrater i min daglige mad (ellers kunne jeg jo ikke være pumpebruger).
Det var mere folks egne udregninger, på andre ting de er stødt på i dagligdagen.
Det er jo ikke nødvendigt at alle står og og laver de store matmatiske udregninger på f.eks. en handies i Bilka eller en hotdog på Rådhuspladsen hvis der allerede er en der har gjort det. _________________ Type 1 siden august 1981
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Klaus
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 18. jan 2008 Indlæg: 132 Geografisk sted: København
|
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
moonandsun
Type 2 diabetes
|

|
|
|
|
|
Skrevet: 12/02 2010 16:12
|
|
For hundrede år siden, var jeg på slankekur. Dengang skulle man dog kun holde øje med kalorieindtagelse, idag er vi klogere.
Men jeg kan huske, at hver gang jeg handlede ind, havde jeg min lommeregner med, tjekkede kalorieindhold på alle de madvarer jeg købte, dividerede, gangede osv og skrev det ned. Det var møg besværligt, men i løbet af en lille måneds tid, havde jeg faktisk de oplysninger som jeg havde brug for, incl på sammensatte varer. Gik faktisk så meget op i at læse kalorieindhold på dagligvarer, at jeg efter at have brokket mig, godt og grundigt, over manglen på samme, på en vare jeg stod med i hånden, fandt ud af at det var en pose karklude . Med div hjemmesider, madlog og myfoodcontrol.appspot tror jeg du kan komme langt. _________________ Type2 siden dec 2009 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
bom-bom
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 07. okt 2008 Indlæg: 5 Geografisk sted: Frederiksberg
|
|
Kulhydrattælling
|
Skrevet: 08/03 2010 12:10
|
|
Hvis nogen kan bruge det, har jeg scannet Diabetesforeningens brochure om kulhydrattælling, og lagt den som en word fil.
Hvis du er interesseret kan du finde den her:
http://www.bom-bom.dk/Diverse/kulhydrat%20master.doc
God tælling.
/Søren
(PS. Jeg har lagt den på min mobil, så den er i nærheden) _________________ Insulinkrævende diabetes siden 1978.
Pumpebruger siden september 2009. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Ekebiv
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 28. jan 2010 Indlæg: 6 Geografisk sted: Odense
|
|
|
Skrevet: 27/03 2010 23:52
|
|
der er i den pumpe jeg bruger en mad list hvor nettop sådanne ting er listet op dvs. chokolade skildpadde osv
Jeg har en animas pumpe... og det er faktisk meget smart _________________ --------------
Vibeke
 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
poly
Pårørende til type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 17. apr 2010 Indlæg: 1
|
|
Re: Kulhydrattælling
|
Skrevet: 17/04 2010 19:29
|
|
| Huns skrev: | Det kunne være sjovt hvis vi evt. kunne liste vores kulhydratudregninger, på alm. spiselige ting, man møder i dagligdagen (Fristelser som f.eks. hotdog softice m.m. ) Så behøver alle ikke lave de store matmatiske udregning hver gang.
Jan |
Heijh faldt lige over jeres lille debat undeeer en laaangweiliig Biotek- rapport om dette.. & jeg kender en website.. meen det er kun over udenlandske madvarer (meget af det er australsk, amerikansk og sådan noget,.) -,-' (:.. men man kan finde sådan noget som nuggets, forskellig chokolade, pizza, ice cream usw... meen som sagt det udenlandsk,. ..
og vi har joh ikk helt samme fødevarepolitik her i lille dk (: .. meeeen her er den http://www.glycemicindex.com/.. det kan være I kender den (; |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|