| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Likeu
Pårørende til type 2 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 09. jul 2009 Indlæg: 1 Geografisk sted: Herning
|
|
Aggression
|
Skrevet: 13/07 2009 21:16
|
|
Hej, jeg er pårørende til min mand som har diabetes 2, men han får nu kun insulin pga nyreproblemer og kan ikke tåle metformin og Orabet.
Er der nogen af i andre der oplever, at jeres familie/venner er aggressive indimellem?
Jeg føler mig så magtesløs, da jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal forholde mig til de problemer der er med min mands diabetes.
Han har rigtig meget krampe og uro i benene når han skal sove og han står op mindst 2 gange i løbet af natten og kan ikke sove igen. Er det pga diabetes?
Håber der er en der vil svare på mine spørgsmål.
Mvh Likeu  _________________ Likeu ønsker dig en god dag  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
fridde
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 24. okt 2008 Indlæg: 44
|
|
|
Skrevet: 13/07 2009 22:11
|
|
Har i prøvet at måle din mands blodsukker, når han virker aggressiv,
det kunne tænkes, at det ligger for lavt i de situationer hvor han virker aggressiv, det kan i visse tilfælder virke på den måde, og måske også give anledning til uro i benene, det var da et forsøg værd.
Håber i får styr på det.
Venlig hilsen
Fridde |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
skolefrimor
Type 2 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 07. jan 2009 Indlæg: 235
|
|
Ja man kan godt blive "gal" i skralden
|
Skrevet: 23/07 2009 9:57
|
|
Hej
Jeg har selv type 2 og det med at blive vranten/gnaven er også noget jeg kender til. Jeg tror mere det er afmagts tilfælde at reagere aggressivt og jeg er ret overbevist om at det er en psykisk tilstand, som vi type 2'ere kan blive ramt af.
Jeg kan ind imellem opleve at alt og alting er mig i mod (selvom det ikke er sådan). Min "galdeskabsanfald" varer lige fra 10 min til over nogle timer. Det går jo ofte ud over dem man holder allermest af, nemlig ens familie, som naturligvis ikke aner hvad de skal gøre. Jeg har dog lært mig selv nu at lægge bånd på en del af det og så skumle i ensomhed
Ang. Kramper og uro i ben om natten, så er det en direkte følge af type 2. Jeg lider selv af det og det kan være grumme ubehageligt
-Skolefrimor _________________ Diabetes type 2 siden 1997 og insulinbehandlet siden 2008 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Andrea
Type 2 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 17. jan 2008 Indlæg: 30
|
|
Kramper
|
Skrevet: 23/07 2009 11:19
|
|
Måske var det en ide at prøve Padma 28 mod kramperne. Men spørg på apoteket, om den går sammen med den medicin som din mand får i forvejen. Det kan tage 3-6 uger inden den virker optimal, så der må lidt tålmodighed til.
Det kan også være mangel på magnesium, det mener jeg, man kan se ved en blodprøve.
Hilsen
Andrea |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Rikke72
Type 2 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 06. nov 2009 Indlæg: 4 Geografisk sted: Randers
|
|
aggresion og Blodsukker
|
Skrevet: 06/11 2009 12:19
|
|
| Jeg kan godt genkende sammenhængen mellem diabetes og aggresion. Hos mig er det hvis mit BS kommer om på 8-9 eller højere. Men når jeg bliver gjort opmærksom på det kan jeg sagtens styre det... så måske kunne din mand også lære det. Som fridde foreslog: prøv at få ham til at måle BS når det er galt med humøret så han bliver bevidst om sammenhængen. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Nanzy
Type 2 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 30. mar 2008 Indlæg: 39 Geografisk sted: Sydjylland
|
|
Uro i benene
|
Skrevet: 06/11 2009 14:15
|
|
Jeg har lige været til kontrol på sygehuset (ikke med Diabetes), her fandt de ud af at jeg manglede jern og kalk som skulle afhjælpe uroen i benene.
Det var måske værd at undersøge.
Jeg ved andre tager en vitaminpille + kalktilskud før sengetid.  _________________ Type 2 siden 1995 (ca.) - insulinkrævende siden 2003 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
noekkentved
Type 2 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 04. dec 2009 Indlæg: 5
|
|
Agression og kramper
|
Skrevet: 05/01 2010 21:22
|
|
Jeg kan godt genkende begge dele - med en d2.
Agressionen - jeg kan efterhånden mærke når den er gal - og så trækker jeg mig hen i et hjørne - hvis ikke jeg kan komme til at snakke med nogen om det - for så er det som om tågen letter, om jeg så må sige. Jeg fornemme det som en slags ubevidst given op overfor problemet - en følen sig rådløs. Jeg har det på samme måde når jeg har en dårlig dag med min Morbus Meniere (høretab, tinnitus, støjoverfølsom, balancesvigt...) Det er vigtigt at fortælle sine omgivelser om at man føler sig ikke super oplagt.....
Hvis de ikke ved det, kan de sgutte tage hensyn til det.....
Kramperne - så havde jeg dem på et tidspunkt 5 ud af 7 nætter.... Det startede som uro, og hvis jeg så gik i seng, så snørrede mine lægmuskler sig sammen til sidst - og det gjorde pokkers ondt længe efter. Min læge ordinerede kinin - og underligt som det lyder, det tog med det samme kramperne - selvfølgelig skal lægen have dig i almindelig behandling, så de ser dine blodprøver regelmæssigt.... Min læge sagde at jeg skulle prøve - og jeg er meget glad fordet. Det letter også lidt på det, at jeg har anskaffet mig en "hundedyr" seng, med super madras og elevatorbund hvor jeg kan ligge og justere til jeg har den optimale liggestilling - og det kan sagtens være forskelligt fra nat til nat - og jo det er med trådløs fjernbetjening
ha en god dag - arne |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Dev
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 06. jul 2009 Indlæg: 108
|
|
Re: Aggression
|
Skrevet: 11/01 2010 11:16
|
|
| Likeu skrev: | Hej, jeg er pårørende til min mand som har diabetes 2, men han får nu kun insulin pga nyreproblemer og kan ikke tåle metformin og Orabet.
Er der nogen af i andre der oplever, at jeres familie/venner er aggressive indimellem?
Jeg føler mig så magtesløs, da jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal forholde mig til de problemer der er med min mands diabetes.
Han har rigtig meget krampe og uro i benene når han skal sove og han står op mindst 2 gange i løbet af natten og kan ikke sove igen. Er det pga diabetes?
Håber der er en der vil svare på mine spørgsmål.
Mvh Likeu  |
Når man er på insulinbehandling, kan man opleve at få lavt blodsukker, og en af bivirkningerne ved lavt blodsukker, er at man kan få en kortere lunte, blive sur, vræd.
Jeg har selv oplevet det da jeg var yngre, men er i dag så bevidst om det, at jeg yderst sjældent bliver aggressiv (verbalt)
sakset fra:
http://www.hillerodhospital.dk/topmenu/Presse_Nyt/Nyheder/Arkiv2009/Professor.htm
"Mange diabetespatienter bærer konstant rundt på en angst. Det er en angst, hvor patienten hele tiden frygter ikke at kunne styre sig selv ved et anfald af insulintilfælde. Hjernen ernæres alene af sukker, og når blodsukkerniveauet i hjernen bliver meget lavt, er konsekvensen, at patienten bliver fraværende, opfører sig atypisk eller bliver aggressiv. Eller pludselig falder om og besvimer, falder i søvn eller får kramper."
-----------------------------------
mht. kramperne, så har jeg hørt fra type2 diabetikere, at nogle oplever det ved høje blodsukre, over 10-12stykker. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|