| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
AEH
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 30. dec 2009 Indlæg: 2
|
|
Type I og skiferie
|
Skrevet: 30/12 2009 9:08
|
|
Jeg har haft sukkersyge i mange år efterhånden og - må jeg med beklagelse indrømme - lader tit min sygdom begrænse mig i fysisk udfoldelse!
Nu har min familie og jeg købt en skiferie, - og jeg har meget ambivalente følelser i forhold til det. Jeg glæder mig selvfølgelig rigtig meget, men jeg er også meget nervøs for, hvordan det vil påvirke min sukkersyge.
Er der nogen med erfaring på dette område, som kan give mig gode råd???
AEH _________________ Type I siden 1982 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Ronge
Type 2 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 08. sep 2008 Indlæg: 811 Geografisk sted: Midtjylland
|
|
|
Skrevet: 30/12 2009 9:23
|
|
Hvis du ellers er i nogenlunde fysisk form, og har nogenlunde styr på dit BS i dagligdagen, så tvivler jeg på der bliver problemer AEH. Dyrker du ingen, eller kun lidt motion i dagligdagen, så vil der selvfølgelig ske lidt. Mit bud vil være 1-2 ie mindre insulin ved hovedmåltiderne. Hellere være 1-2 oppe i BS end at gå lav, det er jo en kortere periode. _________________ Insulin krævende diabetes siden oktober 2004.
Mvh Ronge |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
AEH
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 30. dec 2009 Indlæg: 2
|
|
|
Skrevet: 30/12 2009 9:38
|
|
Tak for svaret
Det kunne se ud som om, det ikke er så fysisk krævende at stå på ski???
Jeg dyrker alt for lidt motion, da jeg synes mit BS reagerer meget længe efter. Men jeg er ret træt af at lade mig begrænse af en sygdom, som netop skulle bedres af at dyrke motion. _________________ Type I siden 1982 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
mullemor
Pårørende til type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 26. mar 2009 Indlæg: 58
|
|
|
Skrevet: 31/12 2009 11:39
|
|
Hej AEH.
Vi skal også på vores første skiferie med ungerne.
Min datter på 4 år er også type 1 så vi har også haft vores bekymringer.
vi spurgte til sidste kontrol i forhold til insulin, og de anbefalede at vi sænkede dosis på levemir med ½-1IE både morgen og aften. Nu får hun kun 3½ + 4½ IE levemir i døgnet, så du ville som voksen nok skulle skære lidt mere ned end 1 IE.
Men prøv dig frem, og sørg for altid at have både hurtige og langsomme kulhydrarter med i lommerne.
God skiferie til jer, håber i får en fed tur.
MVH Mullemor |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
M
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 24. jan 2008 Indlæg: 106 Geografisk sted: Århus
|
|
|
Skrevet: 31/12 2009 14:38
|
|
Hej AEH
Nu kan man jo praktisere skiløb på flere måder og på mange niveauer - alt fra rolig tøffen til sprint - men det er min erfaring, at langrend i et vist tempo i et landskab, hvor det også ind imellem går op ad bakke, er ekstremt energiforbrugende! Så jeg ville tage en masse kulhydrater med i rygsækken, skære en del af den hurtigtvirkende og sørge for at ligge pænt højt før turen - hellere ligge lidt over det ideelle, den uge skiferien varer, end få turen ødelagt af alt for mange lave bls ude i sneen.
God tur  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Guido
Type 1 diabetes
|

|
|
Indmeldt: 20. apr 2009 Indlæg: 49 Geografisk sted: Odder
|
|
Enig med M
|
Skrevet: 04/01 2010 8:00
|
|
Jeg har ikke selv erfaring med at stå på ski.
Men som M siger plejer jeg også ligger lidt højere når jeg starter med at dyrke motion (helst omkring 8½ - 9 mmol/l). Husk at tage både langsomt virkende kulhydrater og druesukker/gel med i rygsækken
Go' tur og nyd det  _________________ Med venlig Hilsen
Guido
se også min blog på:
www.diabetesogmotion.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|